Het nieuwe Facebook Advertentie Behoordelingen onder de loep genomen
Dit is een handige uitleg voor diegenen die zich blijven afvragen waarom Facebook’s advertentiebeoordelingsproces soms zo lang duurt, of waarom je laatste Facebook-advertentie werd afgewezen.
Deze week heeft Facebook een nieuw overzicht van zijn advertentiebeoordelingssysteem gepubliceerd, waardoor u niet per se tevredener bent over hoe uw advertentie wordt beoordeeld. Maar de extra context kan u helpen eventuele fouten of misstappen te begrijpen die u mogelijk hebt ondervonden.
Zoals uitgelegd door Facebook:
“Ons advertentiebeoordelingssysteem is ontworpen om alle advertenties te beoordelen voordat ze live gaan. Dit systeem vertrouwt voornamelijk op geautomatiseerde technologie om ons advertentiebeleid toe te passen op de miljoenen advertenties die in onze apps worden weergegeven. Hoewel onze beoordeling grotendeels geautomatiseerd is, vertrouwen we op onze teams om deze systemen te bouwen en te trainen, en in sommige gevallen om advertenties handmatig te beoordelen.”
Dus voordat je een naamloze, gezichtsloze moderator op het hoofdkantoor van Facebook begint uit te schelden, is het de moeite waard om op te merken dat je advertentie vrijwel zeker is afgewezen door geautomatiseerde detectie, niet door een mens.
Hier is een diagram van hoe het Ad Review-systeem van Facebook werkt:
Proces voor het beoordelen van Facebook-advertenties
Dus idealiter zijn er bij Facebook’s advertentiebeoordelingsproces geen mensen bij betrokken, en dat zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren, tenzij er een specifieke reden is.
Hoewel advertentiebeoordeling doorgaans binnen 24 uur wordt voltooid, kan het langer duren en kunnen advertenties opnieuw worden beoordeeld, ook nadat ze live zijn. In tegenstelling tot de eerste advertentiebeoordeling, vertrouwen we meer op teams van menselijke beoordelaars om herbeoordelingsverzoeken van adverteerders te verwerken, maar zijn voortdurend bezig met het beoordelen van manieren om de automatisering te vergroten.
Dus als je een herbeoordeling aanvraagt of uw advertentie om de een of andere reden wordt gemarkeerd, kunnen menselijke beoordelaars erbij betrokken raken. Maar zoals Facebook opmerkt, probeert het steeds vaker alle aspecten te automatiseren. Het kan dus heel goed zijn dat zelfs in die gevallen uw advertentie intern nooit door mensenogen wordt bekeken.
Je voelt je daardoor misschien niet minder gefrustreerd over het proces, maar je weet in ieder geval waarom.
Facebook merkt ook op dat:
“Wanneer we een nieuw beleid lanceren, kan het enige tijd duren voordat de verschillende onderdelen van ons handhavingssysteem, zowel geautomatiseerde technologie als getrainde wereldwijde teams, leren hoe we de nieuwe norm correct en consistent kunnen handhaven, maar naarmate we nieuwe gegevens en feedback verzamelen, onze machine learning-modellen en onze geautomatiseerde handhaving verbeteren.”
Dit kan een andere reden zijn waarom uw advertentie is afgewezen.
Daarnaast zegt Facebook dat alle advertenties moeten voldoen aan het advertentiebeleid en de community-normen.
Standaarden voor Facebook-advertenties
Er zijn dus verschillende stappen in het Facebook Ad Review-proces en bijna allemaal vertrouwen ze op volledige automatisering.
Nogmaals, als je gefrustreerd bent geraakt door vertragingen of afwijzingen binnen het systeem van Facebook, kan dit overzicht meer context geven over wat er is gebeurd of intern gebeurt.
Er zijn geen geheime trucs of tips om je hier sneller doorheen te helpen, maar het kan helpen om meer inzicht te krijgen in de specifieke elementen die in het spel zijn.