Elektrische auto kost over vijf jaar minder dan 20.000 euro
Elektrische auto’s zijn nu fors duurder dan modellen met een verbrandingsmotor, maar daar komt (uiteraard) verandering in. Vanaf 2027 zijn ze volgens experts zelfs goedkoper dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.
Dat blijkt uit onderzoek van BloombergNEF. Die organisatie zegt dat het rond het jaar 2027 goedkoper is om elektrische auto’s en bussen te produceren, omdat productielijnen worden vereenvoudigd en de prijzen van batterijen flink zijn gedaald. Concreet betekent het dat elektrische sedans en SUV’s rond 2026 net zo duur zijn om te produceren als equivalenten met een benzine- of dieselmotor. Dat keerpunt bereiken kleinere auto’s dan een jaar later.
Elektrische auto goedkoper dan benzine-auto
Tegelijkertijd worden EV’s tegen die tijd interessanter voor de consument. De regelgeving, emissie-eisen en belastingen rondom auto’s met een verbrandingsmotor zorgen er dan voor dat elektrische auto’s in het voordeel zijn. Elektrische auto’s zullen de verkoop van nieuwe modellen daarom ook domineren, zo stellen de onderzoekers.
BloombergNEF stelt dat de gemiddelde verkoopprijs exclusief belastingen nu zo’n 33.000 euro bedraagt in het geval van een elektrische auto. Een auto met verbrandingsmotor kost momenteel gemiddeld 18.600 euro. In 2026 kosten beide naar verwachting ongeveer 19 mille. Vier jaar later kost een elektrische auto gemiddeld 16.300 euro, terwijl een benzine-auto dan net geen 20 mille kost.
Geen verbrandingsmotoren
Dat de elektrische auto snel goedkoper moet worden, is duidelijk. Verschillende fabrikanten hebben namelijk al laten weten binnen tien jaar géén verbrandingsmotoren meer te verkopen. Zo zal Jaguar per 2025 enkel nog elektromodellen verkopen, terwijl Mini vanaf 2030 volledig ‘electric’ is. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Volvo, dat eveneens 2030 als doel stelt. Verschillende merken van de Volkswagen Groep hebben al laten weten geen nieuwe verbrandingsmotor te gaan ontwikkelen. Bentley heeft zich binnen dat concern al uitgesproken: vanaf 2030 is elke nieuwe auto een volledig elektrische.
Die keuzes hebben uiteraard allemaal te maken met de steeds strenger wordende regelgeving rondom auto’s. Het Verenigd Koninkrijk maakte vorig jaar een rigoureuze beslissing: dat land laat per 2030 géén nieuwe auto met verbrandingsmotor toe. Enkel stekkerhybrides hebben tot en met 2035 een toekomst in dat land. Nederland heeft dezelfde ambitie, om vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer toe te laten.