10 valkuilen bij webshop beginnen

10 valkuilen bij webshop beginnen

Een webshop beginnen klinkt erg aantrekkelijk. Het is van belang dat je voor jezelf helder hebt wat je precies moet doen om een webshop te kunnen beginnen. Maar het is ook belangrijk om stil te staan bij veel gemaakte fouten. Wij hebben voor diverse opdrachtgevers honderden webshops gemaakt en wij weten daardoor ook goed in welke valkuilen er het meest getrapt wordt. Wil jij een webshop beginnen? Wees niet die ene! Hieronder staan de [10 meest voorkomende valkuilen] op een rijtje.

1. Webshop beginnen zonder plan

Het is belangrijk dat je een duidelijk plan van aanpak hebt. Het geeft rust tijdens het werken aan je webshop. Een webshop beginnen brengt een hoop verschillende taken met zich mee. Denk daarbij aan het opzetten van de website, de inrichting van je administratie, het schrijven van productteksten, het aanleggen van je assortiment, het uitwerken van een RMA systeem voor je retouren en zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Door je werkzaamheden goed in te plannen, zorg je ervoor dat je alles voor jezelf helder hebt.

2. Webshop beginnen zonder niche

Een webshop met nicheproducten is over het algemeen winstgevender dan webshops met een groot aanbod. Daarbij hebben webshops met nicheproducten minder concurrenten. Zo word je sneller gevonden. Bovendien helpt het Google om het onderwerp van jouw webshop te begrijpen.

3. Webshop beginnen zonder marketingstrategie

Wil je een mooie webshop beginnen? Het is fijn dat als je een webshop mooi is. Maar aan een webshop zonder bezoekers heb je niks. Denk daarom goed na over je marketingstrategie. Een goede marketingstrategie is namelijk belangrijk voor een succesvolle webshop. Uiteindelijk is het doel om jouw specifieke doelgroep te bereiken. Om de juiste marketingstrategie te kiezen, moet je beginnen met een marktonderzoek. Zo krijg je zicht in wie je doelgroep is, kan je vervolgens onderzoeken hoe je die doelgroep kunt bereiken en kan je tevens een inschatting maken van de kosten die dat met zich meebrengt.

4. Te rommelige website structuur hanterend

Een duidelijke webshop beginnen? Wanneer je een webshop begint, is het belangrijk om een goede website structuur te hebben. Een onoverzichtelijke webshop is niet prettig voor de bezoeker. Wanneer een bezoeker niet direct kan vinden wat hij zoekt, dan is hij snel weg om het product ergens anders te vinden. Hierbij geldt: less is more! De eerste indruk vormt jouw bezoeker in 2.6 seconden. Zorg ervoor dat die indruk goed is. Voor je het ben je te laat. Zet bovenaan je productpagina’s een duidelijke boodschap met wat het product jouw bezoeker oplevert. Vertel niet wie jij bent. Bewaar dat maar voor je over ons pagina. Zo zijn er nog tig andere zaken waar jij rekening mee moet houden bij het beginnen van een overzichtelijke webshop. In opvolgende artikelen gaan wij daar verder op in.

5. Geen duidelijke call to actions

Naast een goede websitestructuur, is het belangrijk om een duidelijke call to action te hebben. Je wilt dat je bezoeker een actie onderneemt. Namelijk jouw product kopen. Een duidelijke call to action zorgt voor een hogere conversie. Zorg ervoor dat jouw bestelknop op alle apparaten op het juiste moment zichtbaar wordt en vervolgens ook zichtbaar blijft.

6. Alles zelf willen doen

Jij bent een topper. Je kan veel zelf doen. Maar een webshop eist veel tijd. Er komen veel taken kijken bij het onderhouden van een succesvolle webshop. Alles alleen doen is daarom geen goed idee. Doe waar jij goed in bent. Voor de andere taken: Delegeer en investeer. Investeer bijvoorbeeld in een logo designer, in een webdesigner en iemand die jou kan ondersteunen met SEO en SEA. Kwaliteit kost geld, maar het levert je uiteindelijk meer geld op.

7. Geen doordacht voorraadbeheer

Een voorraad hebben kost geld. Richt daarom een goed voorraadbeheer in. Te veel investeren in je voorraad is vaak geen goed idee. Het is beter om uitverkocht te zijn dan te veel voorraad te hebben die jij vervolgens niet verkocht krijgt. Een kleine rekensom helpt je om uit te zoeken hoeveel voorraad je echt nodig hebt. Vervolgens kan jij eenvoudig plannen welke voorraad jij precies nodig hebt.

8. Moeilijkheidsgraad onderschatten

Een webshop beheren neemt aardig wat tijd in beslag. Het is belangrijk dat je voor jezelf helder hebt wat er moet gebeuren om een webshop draaiend te houden. Zorgen dat een webshop een succes wordt gebeurt niet van de ene op de andere dag. Jouw marketing campagne is niet direct winstgevend waardoor je conversies in eerste instantie mogelijk niet winstgevend zijn. Heb je een beperkt budget? Begin met een kleine productgroep. Test, analyseer en optimaliseer.

9. Webshop beginnen zonder succes te meten

Wij zeggen altijd meten = weten. Tegenwoordig zijn er veel tools die je kunt inzetten om de groei van je webshop te meten. Elke webshop heeft een soort van administratie dashboard, maar denk bijvoorbeeld ook aan Google Analytics. Dat is in 15 minuten gekoppeld en het levert je vervolgens alle relevante informatie op over jouw bezoekers en hun bezoekgedrag. Wanneer je de groei van je webwinkel niet meet, kun je veel tijd en energie in iets steken dat niet werkt. Terwijl jij daar nog zo van overtuigd bent. Door het succes van je webshop te meten kun je zien waar je kunt verbeteren en vervolgens de juiste investering doen.

10. Webshop beginnen zonder SEO

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en betekent het optimaliseren van je webshop om je webshop goed zichtbaar te maken op zoekmachines. Door het optimaliseren van je webshop, kunnen gebruikers jouw webshop snel vinden. Ga jij een webshop beginnen? Kies dan een webshop systeem dat goed te begrijpen is voor Google. Jij kan dat misschien lastig inschatten. Laat je daarom goed adviseren. Het optimaliseren van je webshop begint vervolgens met een goed zoekwoordenonderzoek. Daarna schrijf jij productteksten die naadloos aansluiten bij die zoekwoorden en die publiceer je op je webshop. Wanneer jouw productpagina’s goed geoptimaliseerd zijn worden ook je Google Ads campagnes voordeliger. Staat je webshop nog niet bovenaan. Dan moet er gewerkt worden aan offpage SEO. Dat kan je ook zelf. Wees actief op social media, meld je aan op webgidsen, ga bloggen en zoek naar de juiste linkpartners. Elke week zal je vervolgens betere posities in Google winnen.

Bron

Geef een reactie